Praktisch
Veel voorkomende vragen.
Hieronder vind je het antwoord op veel voorkomende vragen.
- Wees respectvol naar artsen en/of medewerkers toe.
- 1 persoon = 1 afspraak, maak meerdere afspraken zo nodig.
- Kom tijdig naar je afspraak.
- Annuleer je afspraak wanneer je toch niet wenst te komen.
- De wachttijden kunnen in drukke periodes oplopen, hou hier rekening mee.
- Geef correcte info over jouw identiteit en gezondheidstoestand.
- Er is geen inzage in het dossier van de huisarts: het is zinloos de arts van wacht te bellen over resultaten en verslagen.
- De huisarts van wacht vervangt geenszins een vaste huisarts, deze voorziet enkel acute opvang van problemen die niet tot de volgende weekdag kunnen wachten.
- Arbeidsongeschiktheid kan en zal nooit voor langer dan 3 dagen voorgeschreven worden.
Apotheker van wacht 0903 99 000
Tandarts van wacht 0903 399 69
Europees noodnummer 112
Child Focus 116 000
Antigifcentrum 070 245 245
Brandwondencentra 02 282 62 00
Vertrouwenscentrum kindermishandeling 011 27 46 72
De Drugslijn 078 15 10 20
Anonieme Alcoholisten 078 05 27 27
Meldpunt bejaardenmishandeling 078 15 15 70
Kankerfoon 0800 15 800
Aidstelefoon 078 15 15 15
Tabakstoplijn 070 227 227
De huisarts van wacht is er voor medische problemen die niet kunnen wachten tot het spreekuur van je eigen huisarts.
Bel steeds 1733 voor het maken van een afspraak met de huisarts van wacht.
Je kan niet terecht bij de huisarts van wacht voor
- voorschriften van chronische medicatie zoals: pijnmedicatie, medicatie tegen hoge bloeddruk, slaap- en kalmeermiddelen, contraceptiepil,…
- het vragen van een ‘second opinion’
- bespreken van bloedresultaten afgenomen door je eigen huisarts
- uitschrijven van allerhande attesten (sportattesten, administratieve attesten,..)
- afnemen van een zwangerschapstest
- verlenging werkonbekwaamheid
- reisvaccinaties
De huisarts van wacht is beschikbaar
- tijdens het weekend en op feestdagen (de avond vóór de feestdag vanaf 19u tot de ochtend na de feestdag 08u)
- ’s nachts van 19u-8u
Nee, overdag tijdens weekdagen dient u contact op te nemen met uw eigen huisarts voor medische zorg.
De huisartsen van wacht Panacea bedienen de inwoners van Brakel, Herzele, Lierde, Oosterzele, Sint-Lievens-Houtem, Zottegem, en de deelgemeenten Aaigem en Burst (Erpe Mere).
Inwoners van Vlierzele dienen contact op te nemen met de wachtkring Lede.
Bel altijd eerst 1733
- Tijdens de week én tijdens de openingsuren van de wachtpost wordt er altijd op afspraak gewerkt.
- Je kan terecht bij de huisarts van wacht, tijdens het weekend en op officiële feestdagen (de avond voor de feestdag vanaf 19u tot de ochtend na de feestdag 08u) en ’s nachts van 19u-8u
- De huisarts van wacht ontvangt je:
tijdens het weekend: huisartsenwachtpost, Leeuwerikstraat 14 – Zottegem
tijdens de week: afhankelijk van de locatie van de huisarts van wacht
Opgelet! Het principe “first come, first served” geldt niet op de wachtpost, de arts beslist wie het eerst wordt geholpen.
Bel eerst naar 1733.
Enkel in het geval van beperkingen, ernstige ziekte, bedlegerigheid of ouderdom kan de huisarts van wacht een huisbezoek plannen. De kosten voor een huisbezoek zijn hoger dan een consultatie in de wachtpost, vooral ’s nachts.
Breng steeds je identiteitsbewijs (eID, Kids-ID of ISI+ kaart) mee en indien van toepassing je medicatieschema en verzekeringsdocumenten.
Uw vaste huisarts ontvangt een elektronisch verslag na uw bezoek aan de wachtpost, waardoor uw medische geschiedenis volledig blijft en uw arts op de hoogte is voor verdere opvolging.
Je medische geschiedenis wordt bijgehouden door middel van een elektronisch verslag dat naar je vaste huisarts wordt gestuurd na je bezoek aan de wachtpost, zodat deze op de hoogte is voor de vervolgbehandeling van je klachten.
De spoedgevallendienst is voor levensbedreigende of ernstige aandoeningen die onmiddellijke behandeling vereisen. Een huisarts van wacht is er voor niet-levensbedreigende, acute aandoeningen die niet kunnen wachten op het spreekuur van de eigen huisarts.
Betaling gebeurt steeds ter plaatse, bij voorkeur elektronisch.
De officiële tarieven voor weekend- en feestdagen worden toegepast.
Indien je aangesloten bent bij een ziekenfonds, betaal je enkel het remgeld, het ziekenfonds regelt de verdere betaling.
Indien je een klacht hebt over de werking van de wachtdienst, kan je het contactformulier gebruiken.
Omschrijf je klacht zo volledig mogelijk (datum, tijdstip,…)
Medische vragen worden niet via e-mail beantwoord.
Afspraken kan je niet maken via het contactformulier.